28 May 2017

LATIHAN RUMUSAN SPM

Yang ingin mendapatkan skema jawpaan, sila tinggalkan alamat e-mel anda di ruang komen di bawah. Selamat Mencuba!

LATIHAN RUMUSAN SPM (1/2017)
Soalan 1: Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang manfaat pemakanan petai kepada kesihatan dan usaha-usaha untuk mempopularkan amalan pemakanan petai.   Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Mendengar saja perkataan petai, pasti ada yang terus memikirkan bau nafas yang kurang menyenangkan apabila kita menikmatinya. Oleh itu, berkemungkinan besar ada yang tidak menjamahnya sekiranya menjadi menu makanan pada siang hari ketika waktu bekerja. Petai merupakan sejenis tanaman yang berasal dari negara tropika, seperti di negara kita Malaysia dan juga Indonesia. Dengan nama saintifik parkia speciosa dan dimakan sebagai ulam ini, di sebalik ketidakenakan bau nafas, sebenarnya petai sejenis ulam yang banyak memberikan manfaat kesihatan kepada kita.

Mengikut kajian yang dijalankan oleh pakar kesihatan, petai ialah sumber gizi penting terhadap kesihatan manusia. Penelitian menunjukkan bahawa buah petai memiliki kandungan sukrosa, fruktosa, dan glukosa. Ketiga-tiga jenis zat ini ialah sumber gula semula jadi yang boleh menghasilkan tenaga segera bagi mereka yang memakannya. Bahkan, kandungan protein dalam petai empat kali lebih banyak daripada buah epal. Kandungan zat besi yang tinggi dalam petai sangat bermanfaat untuk mengurangkan masalah anemia dalam badan manusia. Petai memiliki kandungan kalium yang cukup tinggi untuk mengatasi stres dan depresi yang kita alami. Kalium dalam petai juga dapat meningkatkan konsentrasi dan kemampuan otak seterusnya berfungsi untuk meningkatkan daya ingatan semasa belajar.

Di samping kandungan kalium yang tinggi, ciri-ciri petai yang rendah garam mampu menstabilkan degupan jantung sekali gus mengurangkan penyakit kardiovaskular. Tekanan darah yang terjaga akan menurunkan risiko diserang sakit jantung dan merendahkan risiko gejala strok di samping mengurangkan masalah migrain. Dalam jurnal perubatan baharu edaran The New England Journal of Medicine, hasil penelitian turut mengatakan bahawa pemakanan petai secara teratur mampu melancarkan sistem pencernaan dalam usus. Serat yang banyak terkandung dalam petai berguna melancarkan proses penghadaman dan perkumuhan. Bagi yang sering mengalami gangguan pencernaan seperti sembelit, pemakanan petai akan dapat membantu mengurangkan penderitaan sembelit. Dengan amalan pemakanan petai, toksin tubuh yang mengganggu kesihatan dapat diatasi segera.

Petai juga memiliki manfaat yang pelbagai. Kementerian Kesihatan Malaysia harus menjalankan kajian yang lebih mendalam untuk mengenal pasti khasiat petai kepada kesihatan manusia. Hal ini dikatakan demikian kerana khasiat dalam petai yang mudah dicari di Malaysia mampu memberikan impak baharu kepada bidang perubatan tradisional. Amalan pemakanan yang sihat mampu memberikan nikmat kesihatan yang baik dan menyejahterakan kehidupan manusia.

(Dipetik dan diubah suai daripada
rencana Khasiat Petai kepada Manusia
dalam blog akademik  www.cikgutancl.blog.spot.com)

Soalan 2: Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a) – Petikan Umum

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)                Berikan maksud rangkai kata toksin tubuh.                          
[2 markah]
(ii)             Pengarang mengemukakan beberapa kebaikan daripada penjagaan tekanan darah. Nyatakan kebaikan-kebaikantersebut.                                                                      
[3 markah]
(iii)           Anak-anak kecil kurang meminati makanan tradisional seperti petai, jering, ulam-ulaman, dan herba dalam amalan pemakanan mereka.

Pada pendapat anda, apakah peranan ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak mereka mengamalkan pemakanan makanan tradisional?                                                                          
[4 markah]



 LATIHAN RUMUSAN SPM (2/2017)
Soalan 1: Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca-punca kerancuan bahasa berlaku dalam kalangan pengguna bahasa Melayu dan kesan-kesannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan kita. Perkara 152 dalam Perlembagaan Malaysia memperuntukkan bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa Melayu. Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bagaimanapun tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan di Malaysia, dipelajari oleh murid, dan dikembangkan oleh rakyat sekalipun dengan menggunakan dana awam. Kewujudan Perkara 152 tidak boleh dipadamkan kerana Perkara 159(5) menetapkan bahawa perkenan Majlis Raja-Raja diperlukan sekiranya Perkara 152 hendak dipinda. Walau bagaimanapun, kerancuan bahasa yang berlaku di negara kita makin hari makin mendukacitakan.
         Dalam kajian bahasa yang dilakukan terhadap pengguna bahasa Melayu di Malaysia, kesalahan ejaan dan bahasa daripada sari kata dalam siaran televisyen telah menjadi punca utama kerancuan bahasa berlaku. Pada masa yang sama, ketaasuban pengguna bahasa terhadap bahasa Inggeris juga mengeruhkan keadaan. Maklumlah, ibu bapa pada zaman ini semakin lama semakin mengagung-agungkan bahasa Inggeris daripada bahasa kebangsaan kita. Mereka yang kekurangan ilmu dan pengetahuan tentang bahasa Melayu juga mengeruhkan keadaan yang sudah parah menanti retak. Dalam era penjajahan bahasa asing ini, pengguna bahasa semakin tidak berminat untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu.
Di sebalik itu, ada yang menyalahkan kesilapan daripada ajaran guru sekolah rendah hingga terbawa-bawa hingga ke peringkat sekolah menengah. Fenomena ini dikeruhkan lagi oleh pengguna bahasa yang mempercayai dan meyakini bahasa yang digunakan dalam majalah picisan yang banyak membuat kesalahan ejaan, frasa, imbuhan, dan struktur ayat. Akhbar arus perdana turut mencemarkan bahasa Melayu dengan kesalahan bahasa yang kritikal sehingga menggores hati dan mengecewakan pengkaji bahasa. Segelintir pengguna bahasa juga dikatakan kurang cakna akan perubahan dan pemantapan bahasa Melayu yang gramatis. Wartawan bukan graduan dalam bidang bahasa meracun bahasa Melayu.
Yang paling menyedihkan ialah pemimpin masyarakat yang menggunakan bahasa Melayu tidak gramatis mencerminkan ketidakprihatinan mereka terhadap bahasa Melayu. Sikap pemimpin yang kurang peka akan kesilapan bahasa Melayu ini seolah-olah mencerminkan kurangnya semangat cinta akan negara dalam diri mereka. Janganlah kita berasa hairan sekiranya ejaan makanan yang betul seperti “kuetiau” dieja “koeytiao”, “martabak” pula dieja “murtabak”, dan “sate” dieja “satey” oleh pengguna bahasa Melayu. Akhir kata, bahasa jiwa bangsa. Hilang bahasa, lenyaplah bangsa. Janganlah kita lupa akan hakikat bahawa menunjukkan bangsa.

 (Dipetik dan diubah suai daripada
rencana Kadar Rancu Kita Berbahasa
dalam blog akademik www.cikgutancl.blogspot.com)


Soalan 2: Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a) – Petikan Umum

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)                Berikan maksud rangkai kata kurang cakna.                       
[2 markah]

(ii)             Pengarang mengemukakan beberapa hak bahasa lain di negara kita.               
Nyatakan hak-hak tersebut.
[3 markah]

(iii)           Selain guru-guru sekolah yang harus mendidik anak murid supaya menggunakan bahasa Melayu dengan betul, peranan pelbagai pihak juga penting untuk mendaulatkan bahasa kebangsaan kita agar dapat mengantarabangsakan bahasa Melayu.

Pada pendapat anda, apakah peranan kerajaan untuk mengantarabangsakan bahasa Melayu?                                                                      
[4 markah]
  

111 comments:

  1. Dr Tan, minta skema jawapannya. Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Cigku Tan ,,,tolong mailkan jawapan,,nithawathy10@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Ck.tan, minta skema jawapan. Thx

    ReplyDelete
  4. UNTUK MENDAPATKAN JAWABAN CATATAN INI, SILA HANTAR E-MEL KEPADA cikgutancl@hotmail.com ATAU HUBUNGI SAYA MELALUI SMS DALAM TALIAN 0122099440

    ReplyDelete
  5. Selamat sejahtera cikgu tan.Tolong hantar skema jawapan.
    kavinesh3710@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Selamat pagi cikgu tolong hantar skema jawapan mohdhuzirmohamed@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Seelamat Petang cikgu Tan, boleh saya minta Jawapan untuk latihan rumusan (ramalan 1 dan 2 2017) ? Sila emailkan ke alamat davidwong1226@yahoo.com . Terima Kasih.

    ReplyDelete
  8. Selamat Pagi cikgu Tan, boleh saya minta Jawapan untuk latihan rumusan (ramalan 1 dan 2 2017) ? Sila emailkan ke alamat qlurunhamka@gmail.com Terima Kasih.

    ReplyDelete
  9. Cikgu Tan, minta jawapan untuk latihan rumusan.
    Email: aisze_85@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. majingyi1314521@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Salam sejahtera Dr.Tan. Mohon kongsi jawapan ke e-mel saya nita782002@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. mohon hantar skema jawapan kepada saya juga cikgu

    nhafiza83@gmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete
  13. Mardhiahdiniey@gmail.com

    ReplyDelete
  14. cikgu , tolong send jawapan untu rumusan

    Email: kavinesh3710@gmail.com

    ReplyDelete
  15. ehaizan@gmail.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  16. Salam kepada Cikgu Tan CL dan selamat pagi.

    Bagaimana boleh muat turun MODUL POTENSI LULUS SPM?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  17. Salam kepada Cikgu Tan CL dan selamat pagi.

    Bagaimana boleh muat turun MODUL POTENSI LULUS SPM?
    Terima kasih.

    email: c2enhance@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. MODUL POTENSI LULUS https://drive.google.com/open?id=0Bw6YnKnVSzZyQURES0xaRHpNUUk

    ReplyDelete
  19. damper2000dumba@gmail.com

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Tolong emelkan jawapan othmanliza66@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  23. Dr Tan, minta skema rumusan, terima kasih.

    ReplyDelete
  24. cikgu minta email jawapan chengwenxuan2000@hotmail.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  25. hi cikgu, boleh email kan kepada saya skema jawapan? astriahmad@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  26. hi cikgu, boleh email kan kepada saya skema jawapan? astriahmad@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  27. cikgu tan saya perlukan skema jawaban untuk soalan rumusan

    sevaselvi5703@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Cikgu , saya perlukan jawapan skema
    Email saya = CHEW147208@Gmail.com

    ReplyDelete
  29. Hi.. Cikgu Tan, mohon jasa baik e-melkan kepada saya jawapan soalan rumusan. terima kasih. syakirshukri1630@gmail.com

    ReplyDelete
  30. hi cg..mohon jasa baik e-melkan kepada saya jawapan soalan rumusan..terima kasih

    nurizyan001@gmail.com

    ReplyDelete
  31. hai cikgu tan...boleh x ckgu hantar jawapan skema kepada email sye :

    4frina@gmail.com

    ReplyDelete
  32. DIANA BINTI ZAWAWIE5 April 2018 at 07:58

    Salam sejahtera cikgu Tan. Boleh tak cikgu hantar skema kepada saya? terima kasih.

    dee2603@yahoo.com

    ReplyDelete
  33. Salam sejahtera cikgu Tan. Boleh tak cikgu hantar skema kepada saya? terima kasih.

    faizulismail@gmail.com

    ReplyDelete
  34. selamat sejahtera cg Tan. Boleh tak cg Tan e-mel skema kepada saya? terima kasih.

    pennytanst@yahoo.com

    ReplyDelete
  35. Selamat sejahtera Cikgu Tan. Mohon share skema boleh? Terima kasih ye cikgu.

    ReplyDelete
  36. Selamat sejahtera Cikgu Tan. Mohon share skema boleh? Terima kasih ye cikgu.

    ReplyDelete
  37. selamat sejahtera.saya nak skema jawapan cikgu tan

    ReplyDelete
  38. Encik Tan...mohon share skema boleh tak? Terima kasih ye cikgu.

    ReplyDelete
  39. 2018 spm contoh karangan send me

    ReplyDelete
  40. 2018 spm contoh karangan send me

    ReplyDelete
  41. Encik tan saya nak skema jawapan.

    ReplyDelete
  42. Cikgu boleh hantar skema ke sini
    wongyc81@gmail.com

    ReplyDelete
  43. derrick200502@gmail.com
    Terima kasih, Cikgu !!

    ReplyDelete
  44. saya nak jawapan boleh..
    emel othmansalwa@yahoo.com

    ReplyDelete
  45. cikgu saya nak skema jawapan.
    sujieyekiller@gmail.com

    ReplyDelete
  46. cikgu saya nak skema jawapan
    kaiyi110130@gmail.com

    ReplyDelete
  47. cikgu saya nak skema jawapan
    kiathaochia@gmail.com

    ReplyDelete
  48. cikgu saya nak skema jawapan
    ckkyiii03@gmail.com

    ReplyDelete
  49. Cikgu tan, boleh saya dapatkan skema jawapan utk rumusan di atas? Thanks, may God bless you

    ReplyDelete
  50. boleh saya dapatkan skema jawapan cikgu?

    hafizah136@yahoo.com

    ReplyDelete
  51. Boleh Saya dapatkan Skema jawapan

    ReplyDelete
  52. Boleh tak saya dapatkan skema jawapan cikgu

    ReplyDelete
  53. Salam Sejahtera Cikgu.

    Boleh e-mel skema jawapan rumusan ke alamat e-mel normahayu.a@matrixschools.edu.my

    Terima kasih banyak -banyak cikgu!!

    ReplyDelete
  54. cikgu Tan,bolehkan saya dapatkan skema jawapan rumusan.email add saya mrschin2013@yahoo.com.Terima kasih

    ReplyDelete
  55. cikgu Tan...bolehkah sy dapatkan skema jawapan rumusan di atas..email add saya
    fiedasann_nov83@yahoo.com. terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  56. Cikgu Tan..saya pohon jawapan latihan rumusan. E-mel saya tiniabghani@yahoo.com

    ReplyDelete
  57. booooo typo , aku maukan jawapan bukannya jawpaan paan mane dowhhh

    ReplyDelete
  58. daniamohdnasir23@gmail.com

    ReplyDelete
  59. limyinsheng1928@gmail.com

    ReplyDelete
  60. Selamat pagi cikgu tolong hantar skema jawapan
    bcmesther@gmail.com

    ReplyDelete
  61. jiamin179@gmail.com
    saya nak skema jawapan,terima kasih cikgu.

    ReplyDelete
  62. Tolong hantarkan skema jawapan di rabiatulabby1210@gmail.com

    ReplyDelete
  63. tolong hantarkan skema jawapan di
    poodsfoods925@gamil.com

    ReplyDelete
  64. Tolong hantar skema jawapan di ahmaddanial5555@gmail.com

    ReplyDelete
  65. leelokxuanrachael@gmail.com
    cikgu saya minta jawapan

    ReplyDelete
  66. farisdasavage@gmail.com
    Mnta jawapan

    ReplyDelete
  67. cikgu e-melkan saya skema jawapan
    aeman0607@gmail.com

    ReplyDelete
  68. Mohon emelkan juga skema kepada saya. Terima kasih.

    yati86@ymail.com

    ReplyDelete
  69. Cg emelkan sya jwpn
    @mhafizzudin26@gmail.com

    ReplyDelete
  70. Cikgu Tan CL mohon emelkan kepada saya skema jawapan.Terima kasih.
    suhayl281@gmail.com

    ReplyDelete
  71. Cikgu tolong emailkan skema jwpn. TQ

    ReplyDelete
  72. Cikgu tolong emailkan jwpan .tq :)

    ReplyDelete
  73. saya nak skema jawapan boleh

    ReplyDelete
  74. Cikgu nak skema jawapan...tolong emailkan...

    ReplyDelete
  75. Maaf cikgu boleh saya minta skema jawapan nurinnadirah00@gmail.com
    Terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  76. Maaf ckg.. blh sy mnta skrma jwpn. shikin.nikisha@gmail.com

    ReplyDelete
  77. azruljai55@gmail.com (Google)

    ReplyDelete
  78. Cikgu Tan boleh minta skema jawapan rumusan ni? Supaya saya dapat bincang dengan rakan-rakan saya

    ReplyDelete
  79. Cg Tan, boleh tak beri saya skema rumusan ini?
    pnaidarahim77@gmail.com

    ReplyDelete
  80. CgTan boleh beri sya skema jawapan rumusan ini

    ReplyDelete
  81. Cg Tan blh beri saya skema jawapan rumusan ini
    nurul.balqish68@gmail.com

    ReplyDelete
  82. Cg Tan boleh beri saya skema jawapan rumusan?
    c_mei.950828@hotmail.com

    ReplyDelete
  83. Boleh beri Saya skema jawapan

    ReplyDelete
  84. mohon Cg hantar jawapan
    limzhijie151203@gmail.com

    ReplyDelete
  85. mariapriciliahendriekus@gmail.com

    ReplyDelete
  86. skyeravenabraham69@gmail.com

    ReplyDelete

SILA HANTAR E-MEL KEPADA cikgutancl@hotmail.com ATAU HUBUNGI SAYA MELALUI SMS DALAM TALIAN 0122099440 JIKA ADA SOALAN ATAU PERTANYAAN.