8 January 2016

INFORMASI BAHASA - ASPEK MAKNA PENGGANDAAN KATA NAMA

INFORMASI BAHASA
ASPEK MAKNA PENGGANDAAN KATA NAMA

Kata nama yang digandakan memiliki sekurang-kurangnya lima aspek. Penguasaan kelima-lima aspek ini membolehkan kita memahami makna yang dibawa oleh kata ganda yang berakarumbikan kata nama. Perhatikan aspek-aspeknya seperti yang berikut:

1.
Gandaan sebagai penanda jamak, iaitu menandakan jumlah yang banyak. Contohnya:
meja – meja-meja
ketua – ketua-ketua
jabatan – jabatan-jabatan
gunung – gunung-ganang
saudara – saudara-mara

2.
Gandaan sebagai penanda beberapa nama haiwan. Contohnya:
biri-biri
rama-rama
kupu-kupu
kunang-kunang
kura-kura atau kekura
labi-labi atau lelabi

3. Gandaan sebagai penanda makna kesamaan atau keserupaan.
gula – gula-gula
anak – anak-anak
orang – orang-orang
langit – langit-langit atau lelangit
siku – siku-siku atau sesiku
kuda – kuda-kuda atau kekuda

4.
Gandaan sebagai penanda kepelbagaian jenis. Contohnya:
sayur – sayur-mayur
kuih – kuih-muih
lauk – lauk-pauk
kayu – kayu-kayan
rempah – rempah-ratus

5.
Gandaan sebagai penanda tidak tentu. Contohnya:
apa – apa-apa
siapa – siapa-siapa atau sesiapa
mana – mana-mana
bila – bila-bila
suatu – sesuatu

Kesilapan umum yang dilakukan oleh pengguna bahasa ialah mereka mencipta kata ganda sendiri dan merancukan bahasa kebangsaan kita. Kesilapan ini sering kali kita baca dalam buku cerita, buku rujukan subjek-subjek lain waima majalah. Hal ini amat mengecewakan pengkaji bahasa waima pencinta bahasa.  Hal ini dikatakan demikian kerana tidak semua perkataan boleh digandakan bagi menyatakan maksud banyak atau lebih daripada satu. Bagi perkataan-perkataan (kata nama) yang sudah menunjukkan jumlah yang banyak atau tidak dapat dikira jumlahnya, maka perkataan itu tidak wajar menerima bentuk gandaan. Lihatlah contoh kesalahan kata nama yang digandakan seperti yang berikut:

1.
Pihak urus setia menyediakan air-air minuman untuk tetamu yang hadir. (salah)
Pihak urus setia menyediakan air minuman untuk tetamu yang hadir. (betul)

2.
Penculik itu mengira wang-wang tebusan yang diperoleh daripada bapa mangsa. (salah)
Penculik itu mengira wang tebusan yang diperoleh daripada bapa mangsa. (betul)

3.
Ibu memasukkan serbuk-serbuk kari ke dalam kuali. (salah)
Ibu memasukkan serbuk kari ke dalam kuali. (betul)

4.
Kanak-kanak di pedalaman itu melalui lumpur-lumpur katam ke sekolah. (salah)
Kanak-kanak di pedalaman itu melalui lumpur katam untuk ke sekolah. (betul)
*lumpur katam = lumpur yang terdapat di pantai

5.
Ahli bomba memadamkan api-api kebakaran. (salah)
Ahli bomba memadamkan api kebakaran. (betul)

6.
Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) menembak gas-gas pemedih mata ke arah perusuh. (salah)
Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) menembak gas pemedih mata ke arah perusuh. (betul)

7.
Dalam hujan-hujan, adik masih berbasikal ke sekolah. (salah)
Dalam hujan, adik masih berbasikal ke sekolah. (betul)
*hujan-hujan – nama sejenis pokok

8.
Pesawah itu memotong padi-padi pada musim menuai. (salah)
Pesawah itu memotong padi pada musim menuai. (betul)

9.
Ibu memasukkan beras-beras ke dalam periuk nasi elektronik. (salah)
Ibu memasukkan beras ke dalam periuk nasi elektronik. (betul)

10.
Ayah sedang memerhatikan cahaya matahari menembusi awan-awan biru. (salah)
Ayah sedang memerhatikan cahaya matahari menembusi awan biru. (betul)

No comments:

Post a Comment

SILA HANTAR E-MEL KEPADA cikgutancl@hotmail.com ATAU HUBUNGI SAYA MELALUI SMS DALAM TALIAN 0122099440 JIKA ADA SOALAN ATAU PERTANYAAN.