Di dunia yang penuh onak dan duri cabaran ini, tidak pernah ada seorang guru pun yang sanggup melihat anak muridnya gagal dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Oleh sebab itu, saya diberi dorongan dan sokongan padu oleh murid-murid kesayangan saya untuk membuka laman web yang bertujuan murni. Laman ini bukan sahaja dapat memanfaatkan murid-murid kepada skema pemarkahan, tetapi juga dapat memberikan gambaran sebenar permintaan soalan dalam peperiksaan.
27 May 2008
Jom Kita ke Rumah Kebajikan Padmasambhava, Klang.
26 May 2008
Karangan panjang SPM - Surat Kiriman Tidak Rasmi
(a) Format
(b)Tema
(e)bahasa
Soalan:
Tulis sepucuk surat kepada sahabat dari negeri lain dan ceritakan keadaan sekolah anda yang serius dengan masalah vandalisme. Terangkan kesan vandalisme kepada diri anda, pelajar lain, guru dan pihak sekolah.
Tulis surat itu selengkapnya. [ 100 markah ]
Pendahuluan
Ke hadapan saudara Alex Oh yang berada di Kuantan. Semoga kamu dan keluarga sihat sejahtera. ( kamu sepatutnya ditulis saudara)
Penutup
Semoga saudara Alex dan saya berjumpa lagi dalam warkah telah datang. Kirimkan salam saya kepada keluarga saudara. Semoga dengan keizinan Tuhan, persahabatan kami akan sentiasa bertaut erat. ( kami sepatutnya ditulis kita)
Tema merupakan persoalan utama yang perlu ditulis oleh calon peperiksaan. Dalam karangan di atas, kebanyakan pelajar hanya menulis tentang vandalisme. Tiga elemen penting yang berkaitan dengan tema karangan tersebut ialah:
i) harta benda awam
ii) isu kerosakan harta benda di sekolah
iii) kecintaan dan kesyukuran terhadap harta benda awam.
Tema bukanlah pendahuluan. Tema perlulah dimasukkan dalam setiap pelosok karangan tidak mengira pendahuluan, isi, dan penutup surat. Sebagai contoh, lihat petikan ayat yang berkaitan:
i) Harta benda awam sebenarnya titik peluh ibu bapa kita juga. Harta kerajaan sebenarnya harta rakyat juga. Walakin begitu, rasional ini tidak pernah terbit dalam sanubari pelajar sekolah saya.
ii) Media massa tidak pernah gersang daripada menyiarkan isu kerosakan harta benda di sekolah. Menurut kajian, kerosakan yang mencecah berjuta-juta ringgit ini merupakan pembaziran yang tidak perlu. Kebanyakan pelajar lupa bahawa “ingat sebelum kena, jimat sebelum habis”. Mereka bermaharajalela di sekolah dengan merosakkan kerusi meja sesuka hati tanpa memikirkan impaknya.
iii) Kesyukuran merupakan elemen penting yang perlu diaplikasikan dalam jiwa murid-murid. Dengan hati yang sentiasa bersyukur, saya yakin kesalahan vandalisme dapat dibendung daripada terus leluasa di alma mater.
Isi penting memainkan peranan penting kerana suku daripada keseluruhan markah penulisan merupakan sumbangan isi. Setiap isi penting yang diutarakan oleh calon haruslah menepati soalan dan menjawab soalan. Formula [ ISI – HURAIAN – HURAIAN – CONTOH – HURAIAN – HURAIAN – KESIMPULAN ] ( I H H C H H K ) bolehlah digunakan sebagai panduan. Lihat tamsilannya:
Isi 1 Kesan vandalisme kepada diri
I - kesulitan
H - menyusahkan
Contoh perenggan
Saudari Alex,
Gejala vandalisme yang merupakan duri dalam daging di sekolah amat menyusahkan saya. Pernah sekali, saya tidak berasa sihat dan mahu menghubungi ibu bapa untuk membawa saya ke klinik. Malangnya, kebobrokan sikap pelajar telah menyusahkan saya untuk menghubungi ibu bapa saya. Situasi pada waktu itu memang tidak dapat saudara gambarkan kerana semua telefon awam di sekolah telah rosak sehingga menyukarkan pihak sekolah yang sudah pun sibuk dengan hal ehwal pentadbiran sekolah. Pelajar di sekolah saya semakin berani sehingga merosakkan telefon awam yang terletak di luar pejabat sekolah. Gagangnya terputus dan wayarnya terbiar tanpa diselenggarakan waima dibaiki. Hal ini menyebabkan saya tidak dapat menghubungi ibu bapa saya dan terus terseksa demam panas dan pening kepala. Akhirnya, saya terpaksa meminjam telefon sekolah sebagai jalan penyelesaian. Lihatlah saudara, betapa susahnya apabila kemudahan awam dirosakkan!
Saudara Alex,
Dalam surat yang lalu, saudara pernah berceritakan kerosakan taman permainan kanak-kanak di taman perumahan yang saudara diami. Rupa-rupanya kejadian yang sama juga berlaku di sini. Harta benda sekolah saya mengalami nasib yang sama. Aduhai, kita ini sama-sama tingkatan empat, sama-sama menjadi mangsa kerosakan harta benda. Saya berpendapat bahawa kempen antivandalisme yang dijalankan oleh kerajaan tidak mencapai objektifnya. Adakah saudara pernah menyertai aktiviti seumpama ini? Jikalau tidak keberatan, saya berharap agar saudara dapat berkongsi idea dan pengalaman dengan saya. Maklumlah, hubungan kita yang erat bagai isi dengan kuku mestilah hidup bagai aur dengan tebing. Masih ingat nasihat bapa saya dalam surat yang lepas? Ha, jangan lupa!
Bahasa memainkan peranan yang penting kerana hampir separuh ( 45%) daripada markah penulisan ialah aspek bahasa. Oleh sebab itu, saya sentiasa berharap pelajar mematuhi tatabahasa dan hukum-hakamnya agar cemerlang dalam penulisan karangan. Kesalahan seperti berikut mestilah dielakkan.
* vandalisme berlaku di mana sahaja. ( kesalahan istilah)
vandalisme berlaku di mana-mana sahaja.
* Kesalahan vandelisme semakin leluasa. ( kesalahan ejaan)
Kesalahan vandalisme semakin leluasa.
Dengan menguasai dan memahami penjelasan di atas, saya yakin anda akan skor dalam penulisan karangan. Kejayaan dalam penulisan akan meyakinkan anda untuk terus cemerlang dalam bidang yang lain. Harus diingati, kejayaan mencapai kematangan dala karangan bukannya usaha sehari, kejayaan tersebut memerlukan 5K, yakni:
KERJASAMA antara pelajar dengan guru!
23 May 2008
Malaysia gagal mempertahankan kedaulatan Pulau Batu Putih (Batu Puteh)
Dalam keputusan majoriti 12 - 4, penghakiman bertulis yang dibacakan Naib Presiden ICJ, Awn Shawkat Al-Khasawneh, mengikut pendapat para hakim keputusan itu. Kata sepakat dan pengadilan dicapai berdasarkan fakta sejarah, perundangan antarabangsa serta kesan-kesan pertindihan berkaitan tuntutan tersebut. Awn Shawkat mula membacakan penghakiman tersebut tepat pukul empat petang waktu Malaysia dan berakhir dua jam kemudian.
Keputusan mahkamah itu adalah muktamad dan tiada mekanisme rayuan bagi keputusan ICJ yang merupakan badan perundangan tertinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Tuntutan atas Pulau Batu Putih bermula sejak 28 tahun lalu iaitu selepas Malaysia melakukan pemetaan sempadan maritim yang meliputi Pulau Batu Putih sebagai wilayahnya pada tahun 1979.
Tuntutan terhadap Middle Rock yang terletak kira-kira 0.5 batu nautika dari Pulau Batu Putih dan South Ledge, yang berada 1.7 batu nautika dari Middle Rock, dibuat Singapura pada 1993. Secara rasminya Singapura (yang mengendalikan Rumah Api Horsburgh di atas Pulau Batu Putih) mempertikaikan pulau tersebut milik Malaysia menerusi nota bantahan yang bertarikh 14 Februari 1980.
Proses demi proses telah dilalui oleh kedua-dua negara selepas perjanjian khas itu dimeterai untuk menyempurnakan tuntutan terhadap ketiga-tiga bentuk maritim itu. Malaysia diwakili Menteri Luar, Datuk Seri Rais Yatim; Duta Tugas-Tugas Khasnya, Tan Sri Abdul Kadir Mohamad, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Agen Bersama, Datuk Noor Farida Ariffin. Secara tuntas, Malaysia yang bersikap “berdiam diri” dan “memandang enteng” pulau ini menyebabkan hak milik pulau terpaksa diserahkan kepada Singapura yang masih memantau dan menjaga keselamatan rumah api yang memainkan peranan penting kepada laluan trafik di perairan Laut China Selatan. Syabas Singapura yang “diam-diam ubi berisi, diam-diam besi berkarat”. Syabas juga kepada Malaysia, persis kata peribahasa, “Yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran”. Saya berpendapat bahawa situasi keputusan menang – menang ini ada hikmah di sebaliknya. Untuk keterangan lanjut, layarilah laman web http://ms.wikipedia.org/wiki/Pulau_Batu_Puteh, untuk mengetahui butirannya.
16 May 2008
Di sini "RUMAHKU" - Artis Malaysia Menyumbang untuk Perpaduan!
Di bawah ini, saya sertakan hasil tangan salah seorang kawan saya yang bekerja sebagai editor dan penari bebas yang bekerja dengan Akademi Seni Kebangsaan. Tajuk klip video dan liriknya amat sesuai dengan kehendak semasa, yakni perpaduan nasional. saksikan!
15 May 2008
GURU CEMERLANG, NEGARA TERBILANG
Merah : Menunjukkan keteguhan semangat.Biru : Menunjukkan perpaduan muhibah.
IKRAR HARI GURU
"GURU CEMERLANG NEGARA TERBILANG"
7 May 2008
Demam Peperiksaan Bermula!
1. Persediaan Akademik
PERSEDIAAN AKADEMIK
Persediaan Akademik terbahagi kepada 3 peringkat yang penting iaitu :
-Pastikan anda tidur secukupnya untuk memberi kesegaran pada esoknya.
-Kumpulkan keperluan teknikal untuk peperiksaan seperti pen, pensel, pemadam, pembaris, kad pengenalan dan lain-lain. Letakkan di tempat yang senang diambil dan mudah diingati.
-Kuatkan azam dan tekad untuk BERJAYA.
Pagi Sebelum Peperiksaan
-Jangan lupa ambil sarapan pagi
-Datang awal ke tempat peperiksaan iaitu sekurang-kurangnya 15 minit sebelum peperiksaan. Langkah ini bertujuan memberi ketenangan kepada anda.
-Sebaik-baiknya jangan berbincang lagi tentang pelajaran dengan rakan-rakan sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Perbincangan seperti ini boleh merunsingkan fikiran anda.
-Berdoalah agar anda tenang menghadapi peperiksaan dan mendapat kejayaan yang cemerlang.
-Masuklah ke dewan peperiksaan dengan disiplin dan keyakinan.
-Pastikan tempat duduk anda selesa. Duduk dan tenangkan fikiran anda.
MEMULAKAN PEPERIKSAAN
-Dengar arahan pengawas peperiksaan.
-Pastikan kertas soalan anda itu lengkap.
-Lihat semua soalan.
-Tandakan semua soalan yang hendak dijawab (untuk soalan esei).
-Tuliskan isi-isi soalan yang hendak dijawab supaya tidak lupa.
-Mulakan soalan esei dengan membuat rangka kasar terlebih dahulu.
MENJAWAB SOALAN
Soalan Objektif
-Bahagikan masa untuk setiap soalan. Contohnya Bahasa Melayu Kertas 1 BM PMR (bilangan soalan ialah 40, masa diperuntukkan 1 jam).
-Baca soalan dengan teliti. Kesankan perkataan BENAR, TIDAK BENAR, MELAINKAN, KECUALI dan sebagainya.
-Lihat semua pilihan jawaban. Tandakan (x) untuk jawaban yang anda pasti salah. Jawaban yang tinggal ialah jawabannya.
-Pastikan jawaban ditandai pada petak yang betul.
-Jawab soalan yang mudah dahulu. Tandakan soalan yang belum dijawab. Setelah siap, kembali semula kepada soalan susah yang ditinggalkan. Jika masih tidak dapat menjawabnya, tandakan jawaban yang anda rasa yakin.
-Jika ingin mengubah jawaban, padamkan dengan bersih dan tandakan jawapan baharu dengan elok. Jangan menandakan dua jawaban pada satu soalan.
Soalan Esei
-Pilih soalan yang paling banyak isi
-Kenal pasti bentuk soalan seperti :
Mulai menjawab dengan tenang
-Jawab semua soalan yang ditetapkan.
-Panjang jawapan adalah berdasarkan isi dan masa yang ditetapkan. Jawaban tidak dinilai berdasarkan panjang atau pendek esei tersebut tetapi isi dan hujah yang bernas.
-Jawab soalan mengikut masa yang ditetapkan. Setiap soalan mestilah seimbang dengan gaya bahasa.
-Selalu merujuk kepada soalan ketika menjawab supaya jawapan anda tidak keluar atau menyimpang atau terpesong daripada tajuk.
-Setelah selesai menjawab, luangkan sedikit masa untuk menyemak. Pastikan nombor soalan yang ditulis adalah betul. Semak ejaan, ayat dan maklumat lain yang tidak jelas.
-Tulisan mestilah jelas, kemas dan mudah dibaca.
-Tulisan yang jelas membantu menaikkan 'impresion' markah.
-Persediaan yang rapi serta ketenangan fikiran amat penting dalam menghadapi peperiksaan.
Jadikanlah peperiksaan sebagai kayu pengukur atas persediaan yang anda buat selama ini dan bukanlah sesuatu yang menyeksa dan membebankan. Oleh itu, bertawakallah kepada Tuhan, nescaya anda pasti berjaya. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
4 May 2008
Betulkan yang salah, biasakan yang betul, wahai DBKL!
Dalam papan tanda tersebut, ejaan kata “Di Raja” yang digunakan dalam frasa “Kelab Di Raja Selangor” sebenarnya tidak tepat. Kata “Di Raja” sepatutnya dieja “Diraja”, kerana “Di” pada kata tersebut bukanlah awalan ataupun kata sendi nama, tetapi merupakan sebahagian daripada kata dasar. Kata “diraja” sebenarnya merupakan kependekan daripada kata “adiraja”, dan dalam bidang linguistik, proses pembentukan kata tersebut dikenali dengan istilah “aferesis”. Aferesis iaitu pengguguran atau penghilangan satu huruf di awal kata, seperti hujung menjadi ujung dan hulu menjadi ulu. Jadi, ejaan frasa “Kelab Di Raja Selangor” sepatutnya diubah menjadi “Kelab Diraja Selangor”. Begitu juga dengan ejaan untuk frasa-frasa lain yang turut menggunakan kata “Diraja”, seperti Polis Diraja Malaysia, Kastam Diraja Malaysia, dan Tentera Udara Diraja Malaysia.
3 May 2008
Kegagalan Formula RAHMAN
T Tokoh bangun dan diguling
U Undi kotor, bersih atau rosak
N Namun "burung tua" ini tetap bergaya!
D Daripada PM hingga menjadi "Blogger"
R Ranjau kehidupan penuh warna
M Mahathir mahaguru Malaysia
A Akhiri pentadbiran dengan jaya dan gaya
H Hanya senyuman mengukir jiwa nurani
A Akhirulkalam rakyat sejahtera semuanya
T Tun digelar, masih gagah perwira
H Harum budi dan jasanya
I Istimewa darah Melayu berdaulat
R rakyat berbangga dengan personalitinya!
Sekian, nukilan ikhlas.
Tiada makna lain selain mengapresiasi kegagahan Blogger seperti Tun Dr. Mahathir!
Semoga Tun Dr. Mahathir terus gagah, sihat, dan mempunyai idea yang bernas dalam kata-kata beliau yang pedas lagi tidak kompleks!
Saya bangga akan Tun Dr. M!