Di dunia yang penuh onak dan duri cabaran ini, tidak pernah ada seorang guru pun yang sanggup melihat anak muridnya gagal dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Oleh sebab itu, saya diberi dorongan dan sokongan padu oleh murid-murid kesayangan saya untuk membuka laman web yang bertujuan murni. Laman ini bukan sahaja dapat memanfaatkan murid-murid kepada skema pemarkahan, tetapi juga dapat memberikan gambaran sebenar permintaan soalan dalam peperiksaan.
27 March 2009
Karangan Pelajar Edisi ke-4
Karangan di bawah ini ditulis oleh Reenisha dari SMK Kota Kemuning.
Karangan di bawah ini ditulis oleh Tiffany Yit dari SMJK Kwang Hua, Klang.
Karangan di bawah ini ditulis oleh Wong Kah Man dari SMK Kota Kemuning.
Hello Cikgu Tan... Sy ada sedikit komen berkenaan karangan Reenisha.. Hasil pembacaan yg dilakukan, karangan ini mempunyai isi dan hala tuju dalam usaha pelajar ini menterjemahkan hasil penulisannya. Walau bagaimanapun, karangan yg dihasilkan terdapat beberapa kelemahan yg harus diatasi : 1) Penggunaan wacana yang tidak sesuai 2) imbuhan dan kata hubung yg digunakan tidak tepat pada situasi 3) Noktah dan koma tidak digunakan pada tempat yang betul 4) Terdapat frasa ayat yang tidak mempunyai objek dan subjek.
Secara keseluruhan, karangan yg dihasilkan berada pada tahap yang memuaskan... Markah yg dapat saya nilaikan sekiranya beliau merupakan pelajar tingkatan 5 adalah sekitar 60%.
Saya menasihatkan beliau supaya lebih banyak membaca karangan2 yang telah dibukukan atau yg diterbitkan oleh penerbit2 buku disamping membaca akhbar demi menghasilakan karangan yg lebih bermutu dan meminimakan kesalahan yg dinyatakan tadi.... Semoga komen yg saya beri tadi dapat meningkatkan lg penulisan beliau pada masa akan datang.
Hello Cikgu Tan... Sy ada sedikit komen berkenaan karangan Reenisha..
ReplyDeleteHasil pembacaan yg dilakukan, karangan ini mempunyai isi dan hala tuju dalam usaha pelajar ini menterjemahkan hasil penulisannya. Walau bagaimanapun, karangan yg dihasilkan terdapat beberapa kelemahan yg harus diatasi :
1) Penggunaan wacana yang tidak sesuai
2) imbuhan dan kata hubung yg digunakan tidak tepat pada situasi
3) Noktah dan koma tidak digunakan pada tempat yang betul
4) Terdapat frasa ayat yang tidak mempunyai objek dan subjek.
Secara keseluruhan, karangan yg dihasilkan berada pada tahap yang memuaskan... Markah yg dapat saya nilaikan sekiranya beliau merupakan pelajar tingkatan 5 adalah sekitar 60%.
Saya menasihatkan beliau supaya lebih banyak membaca karangan2 yang telah dibukukan atau yg diterbitkan oleh penerbit2 buku disamping membaca akhbar demi menghasilakan karangan yg lebih bermutu dan meminimakan kesalahan yg dinyatakan tadi.... Semoga komen yg saya beri tadi dapat meningkatkan lg penulisan beliau pada masa akan datang.